La introducción de parodia como género humorístico en el aula de E/L2

Esther Linares Bernabéu

Resumen


Resumen:
El presente trabajo de investigación nace de la voluntad de examinar las posibilidades de uso de géneros humorísticos como la parodia en el aula de español segunda lengua. Considerando el humor verbal como un instrumento de mejora en el desarrollo de la competencia lingüística y sociocultural de los estudiantes de español como L2/LE, se llevará a cabo un análisis cuantitativo y cualitativo de los datos obtenidos con 71 estudiantes extranjeros que residen en España, a fin de comprobar la viabilidad de uso de este tipo de texto humorístico. Además, examinaremos qué factores influyen en el reconocimiento, comprensión y apreciación del discurso humorístico, poniendo nuestro foco de atención en variables como el grado de inmersión lingüística, el tiempo de estancia en España, el nivel de lengua, y el género y la edad del alumno.

Palabras clave: humor verbal, E/L2, parodia, competencia humorística, inmersión lingüística.


Abstract:
This research originates from the purpose of studying the possibilities of using humorous genres, such as parody, in the Spanish as a Second Language classroom. Bearing in mind that humour is an enhancing tool for developing linguistic and sociocultural competences in non-native Spanish learners, a quantitative and qualitative analysis of the data collected in 71 learners will lead us to ascertain the viability of using this type of genre. Furthermore, we aim to shed light on factors that affect the recognition, understanding and appreciation processes, with a focus on variables such as the degree of language immersion, the length of residence in Spain, the language level, and the learner’s gender and age.

Keywords: verbal humour, Spanish as L2, parody, humour competence, linguistic immersion.

Texto completo:

PDF XML

Referencias


Bibliografía

Alvarado Ortega, María. Belén. “Variability, adaptability and negotiability in conversational humor: A matter of gender”. Metapragmatics of humor: Current Research Trends. Ed. L. Ruiz-Gurillo. Amsterdam: John Benjamins, 2016. 193-214.

Attardo, Salvatore. y Raskin, Victor. Script Theory Revis(it)ed: Joke similarity and joke representation model. International Journal of Humor Research 4. 4-4 (1991): 437-411.

Attardo, Salvatore. Linguistic theories of humor. Berlin: Mouton de Gruyter, 1994

Attardo, Salvatore. Humorous texts: A semantic and pragmatic analysis. Berlin: Mouton de Gruyter. 2001.

Attardo, Salvatore, Hempelmann, Christian F. y Di Maio, Sara. "Script oppositions and logical mechanisms: Modeling incongruities and their resolutions." Humor 15.1 (2003). 3-46.

Bell, Nancy. Learning about and through humor in the second language classroom. Language Teaching Research 13.3 (2009): 241-258.

Bell, Nancy y Attardo, Salvatore. Failed humor: Issues in non-native speakers’ appreciation and understanding of humor. Intercultural Pragmatics 7.3 (2010): 423-447.

Bell, Nancy. “Humor scholarship and TESOL: Applying findings and establishing a research agenda”. TESOL Quarterly 45.1 (2011): 134-159.

Bell, Nancy. Responses to incomprehensible humor. Journal of Pragmatics 57 (2013): 176-189.

Bell, Nancy y Pomerantz, Anne. Humor in the Classroom: A Guide for Language Teachers and Educational Researchers. Routledge, 2015.

Bertero, Dario y Fung, Pascale. "A long short-term memory framework for predicting humor in dialogues." Proceedings of the 2016 Conference of the North American Chapter of the Association for Computational Linguistics: Human Language Technologies. 2016.

Crawford, Mary. Gender and humor in social context. Journal of Pragmatics 35.9 (2003): 1413–1430.

Deneire, M. Humor and foreign language teaching. Humor: International Journal of Humor Research 8. 3 (1995): 285-298.

Gironzetti, Elisa, Attardo, Salvatore y Pickering, Lucy. “Smiling, gaze and humor in Conversation”. Metapragmatics of humor: Current Research Trends. Ed. L. Ruiz-Gurillo. Amsterdam: John Benjamins, 2016.

Grupo GRIALE. ¿Estás de broma? 20 actividades para practicar la ironía en clase de ELE. Madrid, Edinumen, 2011.

Hay, Jeniffer. Functions of humor in the conversations of men and women. Journal of Pragmatics 32.6 (2000): 709-742.

Hay, Jeniffer. The pragmatics of humour support. Humor: International Journal of Humor Research 14. 1 (2001): 55-82.

Hess-Zimmermann. Is this a joke? Metalinguistic reflections on verbal jokes during the school years. E-JourALL, EuroAmerican Journal of Applied Linguistics and Language 3. 2 (2016) 3-21.

Jefferson, Gail. "On the organization of laughter in talk about troubles." Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis 346 (1984): 369.

Jenkins, Mercilee. "What’s so funny? Joking among women." First Berkeley Women and Language Conference Berkeley, California. Proceedings. California: Women and Language Group Berkeley, 1985.

Kotthoff, Helga. “Gender and humor: The state of the art.” Journal of Pragmatics 38.1 (2006): 4-25.

McGhee, Paul. E. Understanding and Promoting the Development of Children’s Humor. Dubuque, Kendall Hunt Publishing, 2002.

Martín Peris, Ernesto. “La didáctica de la comprensión auditiva”. Revista Cable 8 (1991): 1-11.

Martín Peris, Ernesto, Cortés, M. y Lopez, C. Diccionario de términos clave de ELE del CVC.Madrid:SGEL,2008. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/indice.htm

Martin, Rod. A. The Psychology of Humor: An Integrative Approach. Burlington: Elsevier Academic Press, 2007.

Orekoya, O.S., Chan,. SS. y. Chik, M. P. “Humor and Reading Motivation in Children: Does the Tickling Work?” International Journal of Education 6.1 (2014): 61-72.

Pomerantz, Anne y Bell, Nancy. "Humor as safe house in the foreign language classroom." The Modern Language Journal 95 (2011): 148-161.

Ramos, Sergio. “Los mejores momentos de Sergio Ramos. Crackòvia. España: TV3, 2013. https://www.youtube.com/watch?v=pcFiohvIMXc&t=113s

Rossen-Knill, Deborah F. y Henry, Richard. "The pragmatics of verbal parody." Journal of Pragmatics 27.6 (1997): 719-752.

Ruiz Gurillo, Leonor. “Para una aproximación neogriceana a la ironía en español”, Revista Española de Lingüística, 40. 2 (2010). 95-124.

Ruiz Gurillo, Leonor. La lingüística del humor en español. Madrid: Arco Libros, 2012.

Ruiz Gurillo, Leonor. & Alvarado Ortega, María. Belén. (Eds.). Irony and Humor: from pragmatics to discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2013.

Ruiz Gurillo, Leonor. “Parody as evaluation: about a television sketch in Spanish”, Estudios de Lingüística Universidad de Alicante 27 (2013): 319-341.

Ruiz Gurillo, Leonor. “Infiriendo el humor. Un modelo de análisis para el español”, Revista Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 59 (2014): 148-162.

http://pendientedemigracion.ucm.es/info/circulo/no59/rgurillo.pdf

Ruiz Gurillo, Leonor. “Metapragmatics of humor: Variability, negotiability and adaptability in humorous monologues”. Metapragmatics of humor: Current Research Trends. Ed. L. Ruiz-Gurillo. Amsterdam: John Benjamins, 2016.

Sacks, Harvey. “An analysis of the course of a joke's telling in conversation”. Explorations in the Ethnography of Speaking. Eds. R. Bauman y J. Sherzer. London: Cambridge University Press, 1974, 337-353

Schmitz, John Robert. “Humor as a pedagogical tool in foreign language and translation courses”. Humor: International Journal of Humor Research, 15.1 (2002): 89–113.

Simarro Vázquez, María. “Los enunciados retroactivos humorísticos como medidores de la competencia léxico-semántica de hablantes de ELE”. Humor, ironía y géneros textuales. Coords. M. B. Alvarado Ortega y L. Ruiz Gurillo. Alicante: Universidad, Servicio de Publicaciones, 2013. 83-116.

Simpson, Paul. On the Discourse of Satire: Toward a Stylistic Model of Satirical Humor. Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins, 2003.

Suls, J. M. A. “two-stage model for the appreciation of jokes and cartoons: an information processing analysis”. The Psychology of Humor, Eds. J.H. Goldsteins y P. E. McGhee. Nueva York: Academic Press, 1972. 81- 100.

Timofeeva, Larissa. El humor verbal en niños de educación primaria: presentación de un estudio. Femenismo/s, 24 (2014):195-219

Vivanco, Clotilde. “El acto humorístico en la enseñanza de las lenguas extranjeras”. (Col.). Carlos Zenteno. Actas del XI Encuentro Nacional de Profesores de Lenguas Extranjeras en la Enseñanza Superior. Santiago, Chile: Universidad de Chile, 2000.






Indizado en:

Licencia Creative Commons