This craft of destiny: Hölderlin’s Hyperion and the tragic dimension of beauty

Wagner de Avila Quevedo

Resumen


Resumen:
Propongo en este artículo pensar la dimensión trágica de la poesía como la senda intermediaria entre el destino y el arte, respondiendo a la siguiente cuestión: en una perspectiva idealista, de su concepción de lo trágico, Hölderlin no opone la libertad al determinismo, y así el destino se convierte en un problema filosófico. En la parte final de mi exposición, busco elucidar tanto esto como mostrar en qué medida su teoría de la belleza no necesita de una estética complementaria de lo sublime, como hace Schiller en sus ensayos estéticos. Lo que uno experimenta en la poesía es una “ocasión para la belleza”, y esto aprendemos de Hölderlin. Así, mi primero paso es indicar las razones por las que Hölderlin se aparta de la manera moralizante de pensar de Schiller. Miraré brevemente en la forma como la cuestión se desarrolla en pasajes textuales del Hyperion o el Eremita en Grecia (1792-99), así como en algunos de sus fragmentos y versiones tempranas.

Palabras clave: Hölderlin – Hyperion – libertad – destino – tragedia.

Abstract:
In this article I propose to think the tragic dimension of poetry as the middle path between destiny and art by answering the following question: in an idealistic perspective of his conception of tragic, Hölderlin does not oppose freedom to determinism and so the destiny is for him a philosophical problem. I attempt to elucidate this in the final part of my exposition and intend to show that Hölderlin’s theory of beauty does not require any complementary aesthetic of sublime, such as in Schiller’s formulation. What is experienced in poetry is an “occasion for beauty”, and this we learn from Hölderlin. So I would like first to prepare the terrain by indicating the reasons why Hölderlin deviates from Schiller’s moralizing way of thinking. I shall briefly focus on how the proposed question is developed in some places of Hyperion, or the Hermit in Greece (1792-99) as well as in some of its fragments and early versions.

Keywords: Hölderlin – Hyperion – freedom – destiny – tragedy.

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Referencias


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