Precarious, Proletarians, and Itinerants: The Working Class in the Narrative of Diego Armijo

Main Article Content

Nicolás Román

Abstract

After fifty years since the last coup d’état and thirty years since the end of the civil-military dictatorship, literature has maintained an elusive engagement with the working class. Various perspectives from critics have highlighted that recent narrative predominantly feature protagonists from middle classes (Espinosa) and petite bourgeoisie (Areco Morales). However, the dilemmas faced by the popular sectors remain on the margins of novels and stories published in Chile (Amaro). A literary proposal against these trends is that of Diego Armijo. His three novels –Carcasa (2020), Ropa (2022), and Ampliaciones (2023)– emerge as narratives that articulate the dramas of the working-class subjects within a context of precarization subordinated to the neoliberal policies established during the dictatorship and further intensified in the transition period. The outcome has been the decomposition of the working class and its understanding as a subject (Ruiz and Boccardo). This study aims to analyze the contradictions, conflicts, and resistances of the working class as portrayed in these novels, confronting the disintegration of social fabrics, uncertainty, and precarization. This narrative serves as a cornerstone in aesthetic reflections on language, representation, and the possibilities for workers to confront exploitation at a time when the latter is proposed as omnipresent, unyielding, and omnipotent according to capitalist realism (Fisher). In front of this, Armijo's proletarian writing confronts with the incomprehensible global network of exploitation (Jameson).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Román, N. (2024). Precarious, Proletarians, and Itinerants: The Working Class in the Narrative of Diego Armijo. Nueva Revista Del Pacífico, (80), 316–346. Retrieved from http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/1302
Section
Artículos

References

Álvarez, Ignacio, y Stefanie Massmann. “Vínculo social e identidad en la primera narrativa de Manuel Rojas”. Estudios filológicos, núm. 47, 2011, pp. 7–21.

Amaro, Lorena. “‘Cuando voy al trabajo…’: Cuerpo y oficio de Panaderos en el contexto de la narrativa chilena reciente”. Aisthesis, núm. 68, 2020, pp. 249–70.

Araujo, Kathya, y Danilo Martuccelli. “Beyond Institutional Individualism: Agentic Individualism and the Individuation Process in Chilean Society”. Current Sociology, vol. 62, núm. 1, 2014, pp. 24–40.

Areco, Macarena. Cartografía de la novela chilena reciente: realismos, experimentalismos, hibridaciones y subgéneros. Ceibo, 2015.

Armijo, Diego. Ampliaciones. Kindberg, 2023.

___. Carcasa. Libros de la Calabaza del Diablo, 2020.

___. Ropa. Libros del Cardo, 2022.

Barthes, Roland. El placer del texto: seguido por lección inaugural de la cátedra de Semiología lingüística del Collège de France. Siglo XXI, 1993.

Benjamin, Walter. La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros textos. Godot, 2012.

Bourdieu, Pierre. “Campo intelectual y proyecto creador”. Campo de poder, campo intelectual. Quadrata, 2003, pp. 11-39.

Carreño, Rubí. Memorias del nuevo siglo; jóvenes, trabajadores y artistas en la novela chilena reciente. Cuarto Propio, 2009.

Contreras, Leticia, y Miguel Morales. “Escrituras des-agradecidas: destituciones de la cartografía de la transición en Daniela Catrileo, Romina Reyes y Arelis Uribe”. Revista Iberoamericana, vol. 89, núm. 282-283, 2023, pp. 525-544.

Espinosa, Patricia. “Ampliaciones. Diego Armijo. Kindberg, 2023, 124 páginas”. LUN, 11 ago. 2023.

___. “La narrativa chilena y el riesgo de la insignificancia”. Aisthesis, núm. 68, 2020, pp. 301–14.

___. “Ropa. Diego Armijo. Libros del Cardo, 2022, 48 páginas”. LUN, 15 jul. de 2022.

Fisher, Mark. K-punk v2: escritos reunidos e inéditos (música y política). Caja Negra, 2020.

___. Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Caja Negra, 2016.

Gago, Verónica. La razón neoliberal: economías barrocas y pragmática popular. Tinta Limón, 2014.

Giorgi, Gabriel. “La incompetente. Precariedad, trabajo, literatura”. A Contracorriente: una revista de estudios latinoamericanos, vol. 16, núm. 3, 2019, pp. 61–78.

Herbas, Francesca. “Combos iban, combos venían. ¿Qué pasó entre Armijo y Saldías?” Revista Origami, 12 ene. 2024, https://revistaorigami.cl/2024/01/12/combos-iban-combos-venian-que-paso-entre-armijo-y-saldias7462/

Herrera Pardo, Hugo. Próximo destino: las afueras. Anotaciones, simples, paratextos. Mímesis, 2023.

Jameson, Fredric. El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Paidós, 1991.

Lefevbre, Henri. La producción del espacio. Capitán Swing, 2013.

López-Labourdette, Adriana, et al. “Introducción: Restos, excedentes, basura: gestiones literarias y estéticas de lo residual en América Latina y El Caribe”. Mitologías Hoy, vol. 17, 2018, pp. 9–13.

Lorey, Isabell. Estado de inseguridad: gobernar la precariedad. Traficantes de Sueños, 2016.

Morales, Marcela. “‘Su humanidad se viste de trapo’: representación residual de la clase trabajadora en Ropa de Diego Armijo”. 2023. Universidad Andrés Bello.

Olea, Catalina. “Realismo(s) en la narrativa chilena reciente”. Cartografía de la novela chilena reciente. Realismos, experimentalismos, hibridaciones y subgéneros, editado por Macarena Areco, Ceibo, 2015, pp. 23–50.

Rancière, Jacques. Política de la literatura. Libros del Zorzal, 2011.

Rodríguez, Fermín. Señales de vida. Literatura y neoliberalismo. Editorial Universitaria Villa María, 2022.

Rojo, Grínor. Las novelas de la dictadura y la postdictadura chilena: ¿qué y cómo leer? Lom, 2016.

Ruiz, Carlos, y Giorgio Boccardo. Los chilenos bajo el neoliberalismo. El Desconcierto, 2014.

Williams, Raymond. “Base y superestructura en la teoría cultural marxista”. Cultura y materialismo. La Marca, 2012.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.