Philological Knowledge and Colonial Studies: notes for a review and a reflection

Main Article Content

Cathereen Jennifer Coltters Illescas

Abstract

In this research we propose a reflection from a wide concept of Philology –“philological knowledges” (Mondragón, 2015)– with the aim of showing from which epistemological places and methods it has been read the “Latin American” colonial text. In addition, we are interested in examining the political and cultural function of those philological tasks during the colonial centuries as its current (un)appropriateness and revalorization. According to that purpose, we will review two reading experiences: some colonial authors and some of the 20th and 21th centuries researchers and critics, who have examined those. In the other hand, we are interested in showing the ethic commitment that some colonial authors and voices accept in their productions, as well as recognizing them as the first philological expressions in which lettered practice, knowledge and ethos are bound together.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coltters Illescas, C. J. (2025). Philological Knowledge and Colonial Studies: notes for a review and a reflection. Nueva Revista Del Pacífico, (82), 1–34. Retrieved from http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/1330
Section
Artículos

References

Adorno, Rolena. (1988). “Nuevas perspectivas en los estudios coloniales hispanoamericanos”. Revista de Crítica Literaria latinoamericana, vol. 14, núm. 28, pp. 11-28.

Beristáin de Souza, José Mariano. (1980). Biblioteca Hispanoamericana Septentrional. Instituto de Estudios y Documentos Históricos / Universidad Nacional Autónoma de México, serie facsimilar, 3 vols. [1816, 1819 y 1821].

Castro-Gómez, Santiago y Ramón Grosfoguel, comp. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo de Hombres Editores / Universidad Central / IESC / Pontificia Universidad Javeriana / Instituto Pensar.

Cevallos, Francisco. (1995). “Imitatio, aemulatio, elocutio: hacia una tipología de las poéticas de la época colonial”. Revista Iberoamericana, núm. 172-173, pp. 501-515.

Cisneros, Jaime. (1992). “Itinerario y estructura del apologético de Espinosa Medrano (Primera parte)”. Lexis, vol. 106, núm. 2, pp. 123-188.

Coltters, Cathereen. (2016). “Hacia una caracterización del discurso crítico bibliográfico del siglo XVIII americano”. Revista de Literatura Mexicana, vol. 27, núm. 1, pp. 9-36.

Coltters, Cathereen. (2018). “Notas para una cartografía de la ciudad letrada: las historias literarias y las Bibliothecas de Eguiara y Eguren y Beristáin de Souza”. Dimensiones de la cultura literaria en México (1800-1850). Modelos de sociabilidad, materialidades, géneros y tradiciones intelectuales, coordinado por Esther Martínez Luna. UNAM, pp. 110-119.

Coltters, Cathereen. (2021). “Formas del criollismo apologético en el pensamiento ilustrado americano: los casos de Llano Zapata y Beristáin de Souza”. Estudios culturales y literarios del mundo hispánico. En honor a José Checa Beltrán, editado por Esther Martínez Luna. Consejo Superior de Investigaciones Científicas de España, pp. 241-257.

Cornejo Polar, Antonio. (1996). “Una heterogeneidad no dialéctica: sujeto y discurso migrante en el Perú moderno”. Revista Iberoamericana, vol. 62, núm. 176-177, pp. 837-844.

Eguiara y Eguren, Juan José́. (1944). Biblioteca Mexicana. Traducción de Millares Carlo. FCE, [1755].

Espinosa Medrano, Juan de. (1973). Apologético en favor de Don Luis de Góngora. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, [1662].

Ette, Ottmar y Sergio Ugalde, coord. (2015). La filología como ciencia para la vida. Universidad Iberoamericana.

González, Adriana. (2015). “El diálogo interdisciplinario, una necesidad urgente”. La filología como ciencia para la vida, coordinado por Ottmar Ette y Sergio Ugalde. Universidad Iberoamericana, pp. 45-52.

Hachim, Luis. (2012). Summa de libros y autores del período colonial. La Biblioteca Hispanoamericana de José Mariano Beristáin de Souza. Editorial Puntángeles.

Lander, Edgardo, comp. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. FLACSO.

Lugones, María. (2011). “Hacia un feminismo descolonial”. La manzana de la discordia, vol. 6, núm. 2, pp. 105-119.

Mignolo, Walter. (1989). “Afterword: From Colonial Discourse to Colonial Semiosis”. Dispositio, vol. 14, núm. 36-38, pp. 333-337.

Mignolo, Walter. (2005). “La semiosis colonial: la dialéctica entre representaciones fracturadas y hermenéuticas pluritópicas”. AdVersuS, núm. 3, pp. 1-11, http://www.adversus.org/indice/nro3/articulos/articulomignolo.htm

Mondragón, Rafael. (2015). “Nuestra filología, entre dos silencios (Notas sobre la historia del saber filológico latinoamericano y la responsabilidad ciudadana)”. La filología como ciencia para la vida, coordinado por Ottmar Ette y Sergio Ugalde. Universidad Iberoamericana, pp. 119-137.

Moraña, Mabel. (1998). “Fundación del canon: hacia una poética de la historia en la Hispanoamérica colonial”. Viaje al silencio. Exploraciones del discurso barroco. UNAM, pp. 293-327.

Moraña, Mabel. (2009). “Postcriptum”. Poéticas de lo criollo: La transformación del concepto «criollo» en las letras hispanoamericanas (siglo XVI al XIX), compilado por Juan Vitulli y David Solodkow. Corregidor, pp. 485-490.

Quijano, Aníbal. (1992). “Colonialidad y Modernidad/Racionalidad”. Perú Indígena, vol. 13, núm. 29, pp. 11-20.

Pratt, Mary Louise. (1997). Ojos imperiales: Literatura de viajes y transculturación. Universidad Nacional de Quilmes.

Rama, Ángel. (2004). La ciudad letrada. Tajamar.

Verdesio, Gustavo. (2012). “Colonialismo acá y allá: Reflexiones sobre la teoría y la práctica de los estudios coloniales a través de fronteras culturales”. Cuadernos del CILHA, vol. 13, núm. 2, https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/ article/view/4108/2966

Verdesio, Gustavo. (2013-2014). “Para repensar los estudios coloniales: Sobre la relación entre el campo de estudios, as disciplinas y los pueblos indígenas”. Telar, núm. 11-12, pp. 253-268.

Vega, Inca Garcilaso de la. (1985). Comentarios reales de los Incas I y II. Biblioteca Fundación Ayacucho, [1609-1617].

Zamora, Margarita. (2018). Lenguaje, autoridad e historia indígena en los Comentarios reales de los Incas. Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar / CELACP / Latinoamericana Editores.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.