Dreams in ruin: (Counter)revolutionary figures in Chilean history during the period from 1969 to 1973 in the work of Germán Marín

Main Article Content

Mariela Fuentes Leal

Abstract

The novels Carne de perro and La segunda mano by Germán Marín propose a critical rereading of Chilean history by questioning the dichotomous model that opposes left-wing and right-wing groups in the context of the 1973 military coup. This article examines the representations of the shattered dreams of young (counter)revolutionary figures, whose voices, situated on the margins of radical and antagonistic ideological movements –the VOP and Patria y Libertad– offer an alternative perspective on the events in which the dreamed utopia crumbles. Through an articulation between textuality and historical reference, the analysis explores how these texts strip such figures of their criminalized characterization to humanize them and reveal the fractures in the political fabric, the instrumentalization of violence, and the traces of political defeat during the 1970s in Chile. This approach allows for an exploration of the tensions between power dynamics and subjectivity in a period marked by sharp political and social conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fuentes Leal, M. (2025). Dreams in ruin: (Counter)revolutionary figures in Chilean history during the period from 1969 to 1973 in the work of Germán Marín. Nueva Revista Del Pacífico, (82), 92–119. Retrieved from http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/1333
Section
Artículos

References

Agamben, Giorgio. (2007). Lo abierto. El hombre y el animal. Adriana Hidalgo.

Aínsa, Fernando. (1990). Necesidad de la utopía. Tupac Ediciones y Nordam.

Almeida Mariño, Milena. (2003). Monstruos construidos por los medios. Juan F. Hermosa, el "Niño del terror". Corporación Editora Nacional.

Avelar, Idelber. (2000). “Sensibilidad melancólica y alegoría crítica”. Nueva Sociedad, núm. 170, pp. 212-217.

Avelar, Idelber. (2011). Alegorías de la derrota: la ficción postdictatorial y el trabajo del duelo. Cuarto Propio.

Avelar, Idelber. (2015). “De violencia y literatura en el acontecer reciente de Latinoamérica. Entrevista a Idelber Avelar, por Danilo Santos y Pía Gutiérrez”. Revista De Humanidades, núm. 32, pp. 277-287.

Benjamin, Walter. (1999). Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Taurus.

Bisama, Álvaro. (2016). Deslizamientos. Ediciones Diego Portales.

Bloch, Ernest. (2004). El principio esperanza. Trotta.

Boisard, Stéphane. (2016). “La matriz antiliberal en las derechas radicales: el caso del Frente Nacionalista Patria y Libertad en Chile (1971-1973)”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, https://doi.org/10.4000/nuevomundo.69124

Bonnassiolle Cortés, Marcelo Alejandro. (2015). “Violencia política y conflictividad social durante el gobierno de la unidad popular: El caso de la Vanguardia Organizada del Pueblo (VOP), 1970-1971”. Diálogos: Revista Electrónica de Historia, vol. 16, núm. 1, pp. 125-164.

Bottinelli, Alejandra. (2016). “Narrar (En) La “Post”: la escritura de Álvaro Bisama, Alejandra Costamagna, Alejandro Zambra”. Revista Chilena de Literatura, núm. 92, pp. 7-31.

Díaz Nieva, José. (2011). Patria y Libertad. La vanguardia juvenil contra Allende. Barbarroja.

Foucault, Michel. (2000). Los anormales. FCE.

Franco, Jean. (2003). Decadencia y caída de la ciudad letrada: la literatura latinoamericana durante la guerra fría. Random House Mondadori.

Fuentes Leal, Mariela. (2006). “El vuelo desterritorializante de Las cien águilas de Germán Marín”. Acta Literaria, núm. 32, pp. 9-23.

Fuentes Leal, Mariela. (2007). “La ola muerta de Germán Marín”. Acta Literaria, núm. 34, pp. 129-139.

Fuentes Leal, Mariela. (2013). “La extinción del oficio del escritor en Notas de un ventrílocuo de Germán Marín”. Acta Literaria, núm. 47, pp. 151-156.

Fuentes Leal, Mariela. (2021). “El imaginario de las ruinas desde una nostalgia reflexiva en adiciones palermitanas de Germán Marín”. Universum, vol. 36, núm. 1, pp. 237-252.

Fuentes Leal, Mariela y Juan Zapata Gacitúa. (2016). “The writing in the outside of the language in Enrique Lihn and Germán Marín”. Universum, vol. 3, núm. 1, pp. 153-172.

Gilman, Claudia. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Siglo XXI.

Gomes, Gabriela. (2016). “Héroes y demonios. Los jóvenes del Frente Nacionalista Patria y Libertad en el Chile de la Unidad Popular (1970-1973)”. Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, núm. 4, pp. 57-73.

Kottow, Andrea. (2010). “La figura de la pérdida como catástrofe del individuo contemporáneo en la trilogía Un animal mudo levanta la vista de Germán Marín: una lectura desde Peter Sloterdijk”. Acta Literaria, núm. 41, pp. 35-51.

Levitsky, Steven y Daniel Ziblatt. (2021). Cómo mueren las democracias. Ariel.

Marchesi, Aldo. (2023). “Los «años 60» o el viejo tiempo de la revolución. Entrevista a Aldo Marchesi, por Mariano Schuster”. Nueva Sociedad, https://nuso.org/articulo/los-anos-60-o-el-viejo-tiempo-de-la-revolucion/

Marín, Germán. (2008). Lazos de familia. DeBolsillo.

Marín, Germán. (2009). La segunda mano. Mondadori.

Marín, Germán. (2015). Las cien águilas. Alfaguara.

Marín, Germán. (2020). Carne de perro. Ediciones UDP.

Martínez, David y Mariela Fuentes Leal. (2023). “Una crítica al continuum de la Historia de Chile en la novelística de Germán Marín”. Cuadernos Del CILHA, núm. 39, pp. 1-32.

Moraña, Mabel. (2017). El monstruo como máquina de guerra. Iberoamericana.

Olalquiaga, Celeste. (2023). “Prólogo”. Ruina y escombro en Latinoamérica, editado por Francisca Márquez y Eduardo Kingman Garcés. Ediciones UAH.

Peña, Carlos. (2020). “Prólogo”. Carne de perro. Ediciones UDP.

Pons, María Cristina. (1996). Memorias del olvido: Del Paso, García Márquez, Saer y la novela histórica de fines del siglo XX. Siglo XXI.

Reyes Mate, Ramón. (2009). Medianoche en la historia: Comentarios a las tesis de Walter Benjamin «Sobre la historia». Trotta.

Richard, Nelly. (2023). “Prólogo”. Lumpérica. Seix Barral.

Ríos López, Martín. (2015). “Apuntes en torno a la relación entre historicismo, progreso y fascismo”. Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, vol. 10, núm. 32, pp. 54-63.

Rivas, Matías. (2016). Interrupciones. Hueders.

Rodríguez, Pablo. (1971). Manifiesto Nacionalista. Sopech.

Rojo, Grínor. (2014). “Germán Marín está de visita en ‘El Palacio de la risa’”. A Contracorriente: Una Revista de Estudios Latinoamericanos, vol. 11, núm. 3, pp. 297-304.

Román González, Nicolás. (2016). Monstruosidades en la narrativa del Cono Sur: Argentina, Brasil, Chile (1920-1973). Tesis Doctoral, Universidad de Chile, Chile.

Vernant, Jean-Pierre. (1985). La muerte en los ojos: Figuras del Otro en la antigua Grecia. Gedisa.

Vial, Juan Manuel. (2022). No obstante lo anterior. Ediciones UDP.

Willem, Bieke. (2013). “Lugares de memoria en El palacio de la risa de Germán Marín y Nocturno de Chile de Roberto Bolaño”. Taller de Letras, núm. 53, pp. 109-125.

Zambrano, María. (1951). “Una metáfora de la esperanza: Las ruinas”. Lyceum, vol. 7, núm. 26, pp. 9-10.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.