Rossella Di Paolo and the novelization of poetry
Main Article Content
Abstract
In this article, the purpose is twofold. I propose a model for poetic analysis with categories traditionally associated with narrative hermeneutics. In addition, I illustrate the application of the model to the book of poems La silla en el mar, by Peruvian author Rossella Di Paolo. I use central theoretical categories from the works of Bakhtin, Booth, general linguistics and the theory of Latin American literary systems. The results indicate that the book analyzed is inserted in the cultured system written in Spanish with a proposal of novelization of the lyrical procedures. It is concluded that the proposed exegetical model clarifies several aspects of the books of poems that could be obviated in other poetic analyses.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bajtín, Mijaíl. (1989). Teoría y estética de la novela. Trabajos de investigación. Taurus.
Bajtín, Mijaíl. (2003). Problemas de la poética de Dostoievski. FCE.
Barrientos Silva, Violeta. (2019). “El nacimiento de la poesía de la diferencia sexual en el Perú”. Poesía peruana: Entre la fundación de su modernidad y finales del siglo XX. Historia de las literaturas en el Perú, vol. 4, editado por Luis Fernando Chueca y Giovanna Pollarolo. Pontificia Universidad Católica del Perú, Casa de la Literatura Peruana & Ministerio de Educación del Perú, pp. 383-410.
Belli, Carlos Germán. (1992). “Segregación N° 1”. Los talleres del tiempo. Poemas escogidos. Visor.
Benveniste, Émile. (1966). Problemes de linguistique générale I. Gallimard.
Booth, Wayne. (1983). The rhetoric of fiction. The University of Chicago Press.
Chueca, Luis Fernando, y Giovanna Pollarolo. (2019). “Poesía peruana: Entre la fundación de su modernidad y finales del siglo XX”. Poesía peruana: Entre la fundación de su modernidad y finales del siglo XX. Historia de las literaturas en el Perú, vol. 4, editado por Luis Fernando Chueca y Giovanna Pollarolo. Pontificia Universidad Católica del Perú, Casa de la Literatura Peruana & Ministerio de Educación del Perú, pp. 11-26.
Cornejo Polar, Antonio. (2013). “La literatura peruana, totalidad contradictoria”. Crítica de la razón heterogénea, vol. I. Asamblea Nacional de Rectores, pp. 51-74.
Cotler, Julio. (2000). “La gobernabilidad en el Perú: Entre el autoritarismo y la democracia”. El fujimorismo: ascenso y caída de un régimen autoritario, editado por Julio Cotler y Romeo Grompone. Instituto de Estudios Peruanos, pp. 13-75.
De Lima, Paolo y Victoria Guerrero Peirano. (2019). “Grupos poéticos entre 1960 y el 2000: De la Revolución cubana a la hegemonía neoliberal”. Poesía peruana: Entre la fundación de su modernidad y finales del siglo XX. Historia de las literaturas en el Perú, vol. 4, editado por Luis Fernando Chueca y Giovanna Pollarolo. Pontificia Universidad Católica del Perú, Casa de la Literatura Peruana & Ministerio de Educación del Perú, pp. 333-381.
Di Paolo, Rossella. (2016). La silla en el mar. Peisa.
Di Paolo, Rossella. (1 de marzo de 2020). “‘Yo espero al poema, no tengo apuro para publicar’. Entrevista de Raúl Mendoza”. La República, https://larepublica.pe/domingo/2020/03/08/rosella-di-paoloyo-espero-al-poemano-tengo-apuro-para-publicar-premio-casa-de-la-literatura-2020/
Eagleton, Terry. (2010). Cómo leer un poema. Akal.
Eco, Umberto. (1984). Apostillas a “El nombre de la rosa”. Lumen.
González Grueso, Fernando. (2002). “El cuervo y su simbología”. Revista de Folklore, vol. 22b, núm. 260, pp. 47-55, https://www.cervantesvirtual.com/obra/el-cuervo-y-su-simbologia/
Graves, Robert. (2014). La diosa blanca. Una gramática histórica del mito poético. Alianza.
Hinostroza, Rodolfo. (1986). “Imitación de Propercio”. Poemas reunidos. Mosca Azul.
Kafka, Franz. (2018). “Aforismo 32”. Cuadernos en octavo. Alianza.
La Nación. (12 de noviembre de 2014). “Misión Rosetta: Histórico aterrizaje de una nave en un cometa”, https://www.lanacion.com.ar/sociedad/mision-rosetta-cometa-nid1743191/
Landa, Luis. (2019). “Hacia una periodización de la poesía peruana del siglo XX”. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, vol. 65, núm. 65, pp. 11-31.
Llaque, Paúl. (2019). “La literatura peruana según Mariátegui. Una indagación epistemológica sobre el sétimo de los 7 ensayos”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 45, núm. 89, pp. 93–102.
Manrique, Jorge. (1975). Obra completa. Espasa-Calpe.
Mazzotti, José Antonio. (2002). Poéticas del flujo. Migración y violencia verbales en el Perú de los 80. Congreso del Perú.
Moravia, Alberto. (1954). La romana. Losada.
Pastor Alonso, María Ángeles. (2021). “Cardenal uno y muchos: la polifonía del discurso en su obra”. Anales de Literatura Hispanoamericana, núm. 50, pp. 201- 211.
Poe, Edgar Allan. (2010). “El cuervo”. Poesía completa. Hiperión.
Prince, Gerald. (1973). “Introduction a l’étude du narrataire”. Poétique, núm. 14, pp. 178-196.
Quiroz, Alfonso W. (2013). Historia de la corrupción en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos & Instituto de Defensa Legal.
Reisz de Rivarola, Susana. (1992). “Dialogismo y polifonía anárquica en ‘Trilce’ de César Vallejo”. Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Promociones y Publicaciones Universitarias, pp. 919-928.
Vallejo, César. (1968). “Intensidad y altura”. Obra poética completa. Francisco Moncloa.
Vargas Llosa, Mario. (1994). “El ‘pueblo’ y la ‘gente decente’”. Desafíos a la libertad. Aguilar.