“The hero's journey” from Joseph Campbell and the use of myth to enable biographical transitions from prison
Main Article Content
Abstract
The need for knowledge and experimentation to introduce new beginnings in life, and, in turn, the confusion due to distorted representations about ourselves, calls for the help of myths and their heroes, who have already traveled the path, and returned to the world to teach us about the experience. Hence the enormous vitality of mythological images and archetypes in our time, especially in prison and penitentiary spaces, where men and women deprived of liberty seek to tell their story to transform it. This article, which deals with myth as a formative experience for one's own life, adopting Joseph Campbell ideas, presents the findings of a biographical laboratory in the prison, built and developed from the myth of the Daedalus labyrinth and its symbols. Among the findings and conclusions is the importance of the literature of the spirit to understand and regenerate life, especially within prison spaces.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arendt, Hannah. (2003). La condición humana. Paidós.
Bonet, Daniel. (2023). “El laberinto como símbolo y su significado espiritual y emocional”. CUERPOMENTE, https://www.cuerpomente.com/psicologia/laberinto-simbolo-significado-espiritual-emocional_11002
Calvino, Ítalo. (1981). Por qué leer a los clásicos. Siruela.
Campbell, Joseph. (1959). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis de un mito. FCE.
Campbell, Joseph. (1991). El poder del mito. Entrevista con Bill Moyers. Emecé.
Campbell, Joseph. (1994). Los mitos. Su impacto en el mundo actual. Kairós.
Cirlot, Juan-Eduardo. (2011). Diccionario de símbolos. Siruela.
Commelin, Pierre. (2018). Mitología griega y clásica. El gran clásico de la literatura mitológica. El Ateneo.
de la Plaza, Lorenzo, José Martínez y José Vaquero. (2019). Guía para identificar los personajes de la mitología clásica. Cuadernos Arte Cátedra.
Delory-Momberger, Christine. (2015). La condición biográfica. Ensayos sobre el relato de sí en la modernidad avanzada. Universidad de Antioquia.
Esteban Moreno, Sofía. (2023). "Sobre arquetipos y héroes: hacia una Antropología Literaria". Castilla. Estudios de Literatura, núm. 14, pp. 136-165.
García-Gual, Carlos. (2016). La muerte de los héroes. Turner Noema.
García-Gual, Carlos. (2020). La deriva de los héroes en la literatura griega. Siruela.
Goñi, Carlos. (2009). Cuéntame un mito. Ariel.
Grimal, Pierre. (2008). Diccionario de mitología. Paidós.
Hadot, Pierre. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Siruela.
Hamilton, Edith. (2008). Mitología. Todos los relatos griegos, latinos y nórdicos. Turner.
Kristeva, Julia. (2013). El genio femenino. 1. Hannah Arendt. Paidós.
Lancelyn-Green, Roger. (2020). Relatos de los héroes griegos. Siruela.
Ordine, Nuccio. (2017). La utilidad de lo inútil. Manifiesto. Acantilado.
Ordine, Nuccio. (2023). Clásicos para la vida. Una pequeña biblioteca ideal. Acantilado.
Roethke, Theodore. (1975). “In a Dark Time”. The Collected Poems of Theodore Roethke. Anchor Books, pp. 355-356.
Ruiz-Gutiérrez, Adriana. (2024). “El poder de los comienzos: fundamentación filosófica de un laboratorio-biográfico en la prisión (Hannah Arendt)”. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, núm. 15, pp. 55-86.
Whitman, Walt. (2017). “Canto de mí mismo”. Hojas de hierba. Galaxia Gutenberg, pp. 165-313.