The abstraction of evil in the documentary poetry of Carlos Soto Román

Main Article Content

Eduardo Inzunza Morales

Abstract

Representing the violence suffered during a dictatorship is a complex task, as it brings together different points of view, actors and experiences. For this task, Carlos Soto Román uses the document and the archive to create his artistic trilogy that transits between conceptual poetry and visual arts. This trilogy is formed by Chile Project [Re-classified] (2013), 11 (2017) and Tercera Estrofa (2023). In these works, the poet questions the way in which the facts of violence are remembered and, at the same time, proposes a new way of remembering the past; that is to say, he enters into dispute with the official discourse to propose a look that adapts to the new subjectivities present in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Inzunza Morales, E. (2024). The abstraction of evil in the documentary poetry of Carlos Soto Román. Nueva Revista Del Pacífico, (80), 293–315. Retrieved from http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/1301
Section
Artículos

References

Agamben, Giorgio. Lo que queda de Auschwitz: El archivo y el testigo. Pre-Textos, 2005.

Arendt, Hannah. Eichman en Jerusalén: Un estudio sobre la banalidad del mal. Lumen, 2003.

Ballester, Ignacio, y Alejandro Higashi. “Tachadura y borraduras en la poesía mexicana contemporánea (Albarrán, Herbert, Alcantar)”. Signos Literarios, vol. 13, núm. 25, 2017, pp. 8-43.

Benjamin, Walter. Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Ítaca, 2008.

Cussen, Felipe. “Borraduras digitales”. Virtualis, vol. 9, núm. 17, 2018, pp. 55-82. https://doi.org/10.2123/virtualis.v9i17.274

___. “Escritura conceptual y catástrofe”. Taller de Letras, núm. 64, 2019, pp. 61-75.

Derrida, Jacques. Papel Máquina. La cinta de máquina de escribir y otras respuestas. Trotta, 2003.

Fabri, Silvina. “Memoria”. En Palabras clave para el estudio de las fronteras, editado por Alejandro Benedetti, TesseoPress, 2023, pp. 643-656, http://dx.doi.org/10.55778/ts878678467

Foucault, Michel. La arqueología del saber. Siglo XXI, 2002.

Guasch, Anna Maria. Arte y archivo, 1920-2010: genealogías, tipologías y discontinuidades. Akal. 2011.

Hernández, Biviana, y Claudio Guerrero. “Documentalismo, reescritura y apropiación en la poesía chilena reciente”. Aiesthesis, núm. 20, 2020, pp. 89-110. https://doi.org/10.7764/68.5

Jelin, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Siglo XXI, 2002.

Klein, Paula. “Poéticas del archivo: el “giro documental” en la narrativa rioplatense reciente”. Cuadernos LIRICO, núm. 20, 2019, pp. 1-13. https://doi.org/10.4000/lirico.8605

Martirosyan, Vahe. “Picasso P. The Bull”. Flickr, 24 dic. 2016, https://flic.kr/p/PXpxQS

Pérez Villalón, Fernando. “Varias maneras de no decir nada”. Letras en línea, 22 dic. 2015, https://letrasenlinea.uahurtado.cl/varias-maneras-de-no-decir-nada/

Soto Román, Carlos. 11. Autoedición, 2017.

___. Chile Project [Re-classified]. Gauss PDF, 2013.

___. Tercera Estrofa. Naranja Publicaciones, 2023.

Tello, Andrés. “Foucault y la escisión del archivo”. Revista de Humanidades, núm. 34, 2016, pp. 37-61.

Todorov, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Paidós, 2000.

Urrutia, Antonio. “Estetizaciones de la muerte y omisiones de la memoria”. Poéticas del dolor. Hacer del trabajo de muerte un trabajo de mirada, editado por Ileana Diéguez, et al., Oxímoron, 2017, pp. 129-140.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.